Digtaal afstandsleren

Digitaal afstandsleren is sinds de Covid-19 pandemie een ‘hot item’ geworden.
Om de pro’s en contra’s op een rijtje te zetten verwijs ik graag naar een wetenschappelijk onderzoek van het ‘Expertisecentrum voor effectief leren’ afgekort ‘ExCEL’ van de ‘Thomas More Hogeschool‘.
Deze organisatie publiceerde een ‘Gids voor afstandsleren‘.
Hierin brengen ze een overzicht van de verschillende vormen van afstandsleren, de verschillen ‘mythes’ en ze brengen ook een aantal ‘kennis-clips’ online die ons meer inzichten geven ivm. het afstandsleren.
Aangezien ik als leerkracht en ICT-coördinator iedereen de kennis wil doorgeven met als bedoeling om het ‘digitaal afstandsleren’ tot een goed einde te brengen, geef ik een aantal mogelijkheden hoe we digitaal aan de slag kunnen met behulp van de iPad.
Een eerste belangrijke stap waarmee we het digitaal afstandsleren willen bereiken is om een goeie kennis hebben over het toestel waarmee we dit doel willen bereiken.
Dit is wat ik deed tijdens de afkoelingsweek.
- Thema: hard- en software
- Lesduur: 50 minuten
- Live: via Google Meet

- Communiceren via de app Google Meet.
- voor de leerkracht ‘microfoon’ en ‘camera’ op ‘aan,
- voor de leerlingen hebben we gevraagd om de ‘microfoon’ en de ‘camera’ uit te schakelen.
- Een wachtfilmpje
- met rechtenvrije muziek,
- met de vraag ‘microfoon’ en ‘camera’ uit te zetten,
- met de vraag om vragen te stellen via de ‘chat’.
- Een Kahoot! om de voorkennis te testen.
- Een uiteenzetting van de les via Apple Keynote Live.
- Verwijzing naar een ‘webquest’ gemaakt met Bookwidgets,
- Huistaak die de leerlingen met behulp van Keynote dienen op te lossen.
Dit alles werd netjes verspreid met behulp van de app Apple Schoolwerk.
Voor de minder behendige leerling werden de nodige links ook gedeeld via de ‘chat’ van ‘Google Meet’.

Muijs, D. (2021a, januari 29). Gids afstandsleren. ExCEL Thomas More. https://excel.thomasmore.be/2021/01/gids-afstandsleren/